lauantai 14. marraskuuta 2015

Luovaa kirjoittamista

Viivi:

Kirje kirjan henkilöltä toiselle henkilölle.

“Hei Eeva, miten sinulla sujuu?
Ajattelin kirjoittaa, koska sinusta ei ole kuulunut sitten riitaisan lähdön. Mietin meidän lapsuusaikoja, ne yhteiset vesi-ja heinäleikit ja myös se kerta kun annoit minulle selkään kun päästin lehmät isäsi niitylle. Olet minulle tärkeä ja rakas ystävä ja olen surullinen siitä etten pystynyt tarjoamaan sinulle sellaisia elinoloja kun toivoisit.


Toivottavasti sinulla on mukava ja hyvä elämä siellä “herrojen talossa”, he tuntuivat vähän ilkeitä ja ylimielisiltä ihmisiltä. Ainakin he kovasti toivoivat sinua takaisin kun tänne asti tulivat hakemaan.
Olen pahoillani siitä astiasta posliinisesta sokeriastiasta minkä suutuspäissäni rikoin, se oli sinulle varmasti tärkeä.
Muista myös, että täällä meidän vaatimattomassa asumuksessa ovat aina avoimet ovet sinulle, jos elämä siellä tökkii.
Kaikkea hyvää, Aapeli”



Roosa:

Uutinen teoksen jostain tapahtumasta

Veljeskatras kadoksissa


Jukolan kaikki seitsemän veljestä ovat kadonneet. Heidän uskotaan elävän metsässä. 


Muutama päivä sitten pojat lähtivät kotoaan äitinsä nuhteita pakoon, eikä heitä ole näkynyt sen jälkeen. Ennen lähtöään olivat he käyneet Männistössä tyhjentämässä kananpesän. 

"Alan olla jo kovin levoton. Kyllä minä heidän takia olen parit kyyneleetkin jo itkenyt. Vaikka ovat he laiskoja ja jääräpäisiä, toivon heidät nopeasti kotiin", sanoi poikien äiti surua äänessään. 


Veljesten äiti ei saa huolelta rauhaa edes öisin.


Jos siis näet Juhania, Tuomasta, Aapoa, Simeonia, Timoa, Lauria tai Eeroa ilmoita siitä välittömästi poliisille tai Jukolan emännälle. Suuretsinnät järjestetään huomenna, johon koko Toukolan kylä kutsutaan osallistumaan.

1 kommentti:

  1. Hauskat tehtävät! Tuo kirje kertoo aika paljon Kihlauksen päähenkilöistä ja heidän suhteistaan.

    VastaaPoista